Sant eller falskt? 7 myter om molntjänster

Table of Contents

4 min läsning

blog-hero-myter-om-molntjanster

Molnmarknaden fortsätter att växa till en industri som omsätter mer än 397 miljarder dollar år 2022, visar prognoser från Gartner.

Gartner rapporterar även att över 70% av företag har migrerat någonting till offentliga moln.

Molnet växer i rasande fart och nästintill alla använder någon molntjänst (Netflix och Spotify, jag tittar på er).

Men trots det genomsyras begreppet av myter och missförstånd.

Varför?

Kanske för att IT-branschen har huvudet bland molnen när de förklarar den naturliga teknikutvecklingen.

Ser vi bortom obegripliga termer och in i verkligheten, refererar molntekniken till hur man ansluter infrastruktur, applikationer och plattformar över ett datanätverk.

Låt oss gå igenom de vanligaste myterna om molnet.


#1 Molnet är dyrt

Molnet är ett brett ämne och det är inte rättvist att kategorisera alla tjänster på samma sätt.

Till exempel, säg att du använder Microsoft 365. Då pratar vi om mjukvara som tjänst (SaaS) med Google Workspace som närmaste konkurrent.

För runt en hundralapp i månaden ger båda tjänsterna dig kontorsverktyg, lagring, mejlserver, intranät, kommunikationsplattform och mycket mer.

Dyrt? Knappast.

Om vi däremot tittar på andra molntjänster som IaaS (infrastruktur som tjänst) och PaaS (plattform som tjänst) så är priset något högre.

Men du slipper tänka på kraft, kylning, underhåll samt stora investeringskostnader i form av den faktiska hårdvaran — vilket i jämförelse blir billigare än att ha hand om allt själv.

Du kan istället rikta värdefulla resurser på att effektivisera din IT-miljö mer för att sänka dina kostnader ännu mer.

Och dessutom…

Varken du eller dina anställda jobbar 24 timmar om dygnet.

Med molntjänster som IaaS och PaaS kan du begränsa resursanvändningen under natten och se till att de automatiskt körs igen när arbetsdagen börjar.

Molntjänster kan även skala efter andra behov, som säsong. Om sommaren är lugnare kan du minska kapaciteten vilket kan leda till stora IT-besparingar.

Med molnet betalar du bara för det du använder.


#2: Molnet är inte säkert

Tjänster i molnet skyddas alltid av molnleverantören. Microsoft ägnar sannolikt större uppmärksamhet åt frågor som fysisk säkerhet och åtkomstkontroll, än vad någon enskild person gör.

Andra säkerhetsaspekter inkluderar redundans och möjligheten att automatisera säkerhetshanteringen.

Utöver detta kan du med Microsoft Azure använda avancerade säkerhetstjänster gratis eller till en låg kostnad, som i jämförelse med motsvarande funktioner lokalt kan bli kostsamt.

Men ingen kedja är starkare än dess svagaste länk.

Du behöver de facto fortfarande förhålla dig till IT-säkerhet i molnet på samma sätt som du gör till lokala tjänster. När du lägger ut delar av din verksamhet på moln outsourcar du hanteringen av många risker.

Däremot kan du aldrig outsourca ansvaret.

Molnsäkerhet är i slutändan en oerhörd viktig del av molnleverantörernas affärsmodell. Om molnet inte vore säkert hade företag som Adobe inte använt molntjänster.


#3: Molnet är inte pålitligt

När katastrofen inträffar vill du minimera driftstopp och snabbt återgå till normal drift utan större ekonomisk förlust.

De stora molnleverantörerna investerar enorma summor pengar i säkerhet, underhåll, drift och garanterar en 99,9% tillgänglighet.

Det måste ändå anses som en högre grad av pålitlighet.

Men tyvärr är IT-krascher oundvikliga — moln eller ej.

Molntjänster ger dig dock en rad fördelar utöver hög tillgänglighet.

Du kan välja själv vilka tjänster du vill migrera till molnet och i vilken kapacitet du vill köra dem. 

Till exempel kan du välja att ha företagskritiska funktioner på plats och migrera annat till molnet.

Det är helt upp till dig och din strategi.

Denna flexibilitet ger dig möjlighet att skifta system och plattform vid behov så att du kan upprätthålla hög drift.

Molntjänster är också utmärkt för krishantering och business continuity.

Istället för att investera i och underhålla dyra datacenter kan du ha backups på lagring och funktionalitet i molnet.

I vilken kapacitet du vill.

Molnet är pålitligt och blir vad du gör det till — och här kan rätt vägledande IT-partner vara till bra hjälp.


#4: Det är omöjligt att uppfylla myndighetskrav i molnet

Det är i molnleverantörers bästa intresse att du som kund uppfyller och efterlever krav från regeringar, allmänheten och industrin.

Därför följer de stora molnleverantörerna ett stort antal olika standarder, vilket bland annat omfattar standarder som ISO 27001, PCI DSS, CSA, NIST och GDPR.

Precis som när det kommer till säkerhet uppfyller molntjänster myndighetskrav till en väldigt låg kostnad eller gratis.


#5: Jag förlorar kontrollen med molnet

Det är naturligt att vilja ha kontroll över allting.

Och så klart är det fel om du skulle förlora den.

Om vi tittar på vad IT-kontroll faktiskt innebär så handlar det främst om att du vill behålla kontroll över:

  • Funktionalitet
  • Tjänster
  • Tillgång
  • Data

Du vill även ha kontroll över kostnader, drift, och IT-styrning.

Med molnet behåller du kontroll över alla dessa delar och kan outsourca precis vad du vill — även tidskrävande IT-support.

Med ett webbaserat eller kommandogränssnitt i molnet kan du få kontroll över det som är viktigt samtidigt som du slipper det olönsamma underhållsansvaret för hårdvara och nätverk.

Med andra ord kan du alltid behålla kontroll över det viktigaste.


#6: Molnet är för långsamt/prestandan kommer att påverkas

Prestanda är en legitim oro, speciellt om du har en komplex eller krävande IT-miljö.

Men i dagens läge är prestanda sällan ett problem i molnet.

Du kan till exempel använda en superdator för att köra dina mest krävande jobb – och i takt med att fler datacenters byggs ut och nätverken blir snabbare, får du bättre prestanda.

Molnets alla fördelar som skalbarhet, bättre ekonomi och driftsäkerhet och mer är alla goda skäl att utforska en migration.

Du behöver inte heller uppdatera eller underhålla hårdvara eller system.

Kom ihåg flexibiliteten.

Kartlägg dina behov, ganska SLA och flytta det som är vettigt att flytta. 

Det finns inga måsten, bara möjligheter.

Om du är orolig för prestanda så finns lösningar i molnet.


#7: Molnet är inte för småföretag

Många tror att molntjänster bara är för enorma organisationer med tusentals anställda och miljardbudget. 

Verkligheten ser väldigt annorlunda ut.

Småföretag har nog fått flest fördelar av att flytta till molnet.

Tjänster som tidigare bara var tillgängliga för större företag använder nu även de allra minsta företagen.

För små utvecklingsbolag har kostnaden sänkts drastiskt och det är enklare än någonsin att få ut prototyper snabbt och konkurrera mot större jättar.

Det har gjort att många entreprenörer kunnat förverkliga idéer som de tidigare bara kunde drömma om.

Med populära Microsoft 365 får du tillgång till en uppsättning affärskritiska molntjänster som hela tiden blir bättre. Det är troligtvis en av de enklaste tjänsterna att börja med.

Tittar vi på Flexeras rapport från 2021, kör SMB-företagen en större andel av sin arbetsbelastning i molnet jämfört med storföretagen.

Detta slår hål på myten att molnet inte passar småföretag.


Sammanfattning

En sak är klar. Molnet är här för att stanna och är som gjort för moderna företag — stora som små.

Och du bestämmer reglerna.

Du kan antingen outsourca hela eller delar av din IT-infrastruktur för att hjälpa dig fria resurser och tid.

Med molnet kan du nyttja den datorkraft eller funktionalitet du behöver, när du behöver den, för att nå dina företagsmål. 

Tekniken är här. Och den är riktigt bra.

Står du med ena foten i Skagerak och den andra i Kattegatt, går du miste om möjligheterna molnet kan ge dig.

Rulla till toppen